Romanesco met himalayazout & citroen

Een bijzondere intens groene groente, die je zo nu en dan bij de groente boer ziet liggen. Net een kunstwerk als je er naar kijkt. Inspirerend mooi! Ik vind het altijd leuk om met groentes aan de slag te gaan en kijken hoe ik ze lekker kan bereiden. Deze knappe groente is eigenlijk heel simpel te bereiden, ik heb ze geblancheerd met een beetje water en citroen en vervolgens hier wat himalaya zout overheen gedaan en citroenzest! Yum!! Hoe simpel kan het zijn he!? Zie hieronder het romanesco met himalayazout & citroen bijgerecht recept!

Heerlijk groente bijgerecht met veel smaak en uitstraling! Romenesco is een gezonde groente en makkelijk te bereiden met himalayazout & citroen 'The Lemon Kitchen

Romanesco, wat is dat?

Romanesco, ook wel groene torentjes bloemkool genoemd lijkt een mix tussen bloemkool en broccoli! Zelfs qua smaak vind ik het een mengeling. Het heeft een intens geel-groene kleur. Romanesco heeft zijn naam te danken aan de eerste beschrijving in Italië van de zestiende eeuw als ‘broccolo romanesco’ wat letterlijk betekend: broccoli van Rome.

Heerlijk groente bijgerecht met veel smaak en uitstraling! Romenesco is een gezonde groente en makkelijk te bereiden met himalayazout & citroen 'The Lemon Kitchen

Romanesco met himalayazout & citroen

Bereidingstijd: 15 minuten 2 of 3 personen

Ingrediënten

  • 1 romanesco
  • 1 biologische citroen
  • theelepeltje himalyazout
  • theelepel extra vergine olijfolie (de lekkerste die je hebt)

Benodigdheden

  • kookpannetje
  • handrasp

Bereidingswijze Romanesco met himalayazout & citroen

  1. Als eerste verwijder je de groene bladeren en de onderkant van de romanesco. Vervolgens pak je de steel en snijd je als het ware de romanesco roosjes er van af. Op deze manier heb je bijna overal gelijke groottes.
  2. Zet een steelpannetje met op smaak gebracht water (zout) en 1 eetlepel citroensap op. Als het water aan het koken is kan je de romanesco toevoegen en voor een paar minuten blancheren (kort koken). Zo worden ze beetgaar en blijft de kleur mooi intens groen en blijven ook de vitamines bewaard.
  3. Giet ze af en laat ze even kort uitdampen, verdeel er wat himalayazout en citroenrasp overheen.

Serveertip: lekker als groente bijgerecht, voor je salade of bij gebakken vis/vlees!

Volgen jullie The Lemon Kitchen al op Facebook, Instagram & Pinterest?

Gek op groente bijgerechten? Bekijk dan eens 6x gezonde & vegetarische groente gerechten.