Pita met geroosterde groenten en halloumi

Het is weer tijd voor een vegetarisch gerecht op de website! Lekker, makkelijk te maken en heel voedzaam. Ik koop het liefste spelt of volkoren pita’s, die zijn net iets smaakvoller en voedzamer. De meeste supermarkten of toko’s hebben dit liggen. De herfst is echt aangebroken en des te meer reden om je weerstand op pijl te houden met gezonde en lekkere gerechten. Het zoute van de halloumi past heel goed bij de geroosterde groente en frisse zelf gemaakte knoflooksaus. Zie hieronder pita met geroosterde groenten en halloumi.

Vegetarische maaltijd met veel smaak en voedingsstoffen!
pita met geroosterde groenten
pita met geroosterde groenten

Pita met geroosterde groenten

Ik ben gek op vegetarische gerechten zoals groenten uit de oven, ze krijgen door deze bereiding een zoete karamel smaak wat een diepe smaak creëert. Voor dit recept kan je variëren tussen pompoen en zoete aardappel. Beiden zijn erg lekker. Kijk gewoon waar je het meest zin in hebt!

Print

Pita met geroosterde groenten en halloumi

recept pita met gegrilde groenten
  • Author: Jadis Schreuder
  • Total Time: 40 minuten
  • Diet: Vegetarian
Scale

Ingredients

  • 4 pita broodjes (spelt of volkoren aan te raden)
  • 1 grote zoete aardappel of een halve flespompoen
  • 1 gele of oranje paprika
  • +/- 200 gram biologische halloumi *te vinden in de supermarkt en toko’s
  • 4 eetlepels Griekse of volle (geiten) yoghurt 
  • verse peterselie en tuinkers
  • knoflook teentje
  • 1/2 biologische citroen 

Optie: voor de pittige liefhebber raad ik je aan om een pepertje door de knoflooksaus te doen.

Nodig

  • oven
  • handrasp

Instructions

  1. Verwarm de oven voor op 18o graden (hetelucht + grill). Snijd de pita broodjes doormidden en laat ze nog aan de zijkant aan elkaar zitten.
  2. Was de pompoen of de zoete aardappel met water af en snijd dunne plakken van een halve centimeter. 
  3. Pak een ovenschalen doe daar de zoete aardappel / pompoen in met de hele paprika. Druppel er wat olijfolie, snuf zout en peper overheen. Hussel het door elkaar en zet voor 30 minuten in de oven. 
  4. Snijd de halloumi in dunne plakken en grill even in een grill of anti aanbak pan. 
  5. Als de groenten bijna gaar zijn, leg dan de pita broodjes even in de oven voor een paar minuten. 
  6. Maak ondertussen de frisse knoflooksaus. Meng de yoghurt met wat vers (fijngehakte of geplukte) peterselie, 1 fijngehakt knoflookteentje, theelepel citroensap en zeste van 1/2 citroen. Even roeren en breng op smaak met peper en zout. 
  7. Vul de pita’s met gegrilde groenten, halloumi en knoflooksaus. Strooi als laatste nog wat tuinkers er overheen.

Keywords: vegetarische recepten met citroen

Recepten met citroen

Ben jij net zoals ik helemaal weg van vegetarische pita recepten met citroen zoals deze pita met groenten? Het is lekker, voedzaam en past goed in deze herfst periode. Wist je dat je bij allerlei supermarkten, toko’s en ook op de markt verschillende pompoenen kan vinden? Op zoek naar meet Pita inspiratie, maak dan bijvoorbeeld eens: