Gezonde doperwten spread met citroen

Een van mijn goede voornemens was nóg meer groente dagelijks binnenkrijgen. Naast dat ik helemaal weg ben van biologische citroen, ben ik ook gek op allerlei groentes. Ik zie het als een ontdekkingsreis elke week weer met groente. Het is natuurlijk het allerleukst als het mega lekker én gezond is. Het leuke aan groente is dat ze allemaal zo mooie kleuren hebben. Dus het is ook nog eens een feestje om naar te kijken. Deze gezonde doperwten spread met citroen is het begin van velen dit jaar! Een mooie samenwerking met mijn favoriet, Herbamare Kruidenzout. Zie hieronder het super simpele recept. 

Gezond ontbijten en lunchen met groente

Ons wordt aanbevolen om dagelijks minimaal 250 gram groente binnen te krijgen, veel enen vinden dit lastig. Dit komt door dat ze vaak allen bij het avond eten groente eten. Ik begrijp dat het op dat moment lastig is om precies aan 250 gram groente komen, maar het kan veel makkelijker. Ik lunch geregeld met spelt crackers of zuurdesem toast met groente spreads. Je hebt letterlijk alleen wat groente, olijfolie, peper en zout nodig. Deze keer heb ik doperwten en Parmezaanse kaas toegevoegd. Door de biologische citroen en Herbamare Kruidenzout heb je automatisch al twee heerlijke smaakmakers!

Doperwten, wat zijn dat?

Doperwten zijn heerlijke, mooie en ronde frisgroene erwten, die naast dat ze erg lekker ook super gezond zijn. Je kunt er namelijk ook veel kanten mee op in de keuken. Doperwtjes zijn ondanks hun kleine en ronde omvang een perfecte bron van verschillende voedingsstoffen. Ze zijn voor een groentesoort, rijk aan koolhydraten en daarom ook goede calorieën, en vormen ook een grote bron van vezels. Verder bevatten best veel vitamine B1 en B2 en een aantal sporenelementen én mineralen. Kalium, fosfor, magnesium & ook nog ijzer. Gezond en superlekker dus!

doperwten spread met citroen en herbamare kruidenzout
doperwten spread met citroen en herbarare kruidenzout Print

Gezonde doperwten spread met citroen

Gezonde doperwten spread met citroen
  • Author: Jadis Schreuder
Scale

Ingredients

  • 400 gram biologische doperwten
  • 1/2 biologische citroen (sap & zest)
  • 1 theelepel Herbamare Kruidenzout en versgemalen peper
  • 4 eetlepels geraspte Parmezaanse kaas
  • 2 eetlepels extra vergine olijfolie

Extra: zuurdesem boterhammen, spelt crackers en voor de ‘zout’ liefhebbers nog een beetje saltflakes over de boterham net voor het serveren.

Nodig

  • staafmixer
  • handrasp en/of zesteur
  • oven
  • jampot of weckpot (om de doperwten spread te bewaren)

Instructions

  1. Laat als eerste de diepvries doperwten ontdooien, op deze manier hoef je ze niet te verhitten en blijven alle vitamines erin. 
  2. Pak een hoge maatbeker en doe hier de doperwten in. Voeg hier olijfolie, zout, peper, zest van 1/2 citroen, parmezaanse kaas aan toe en mix even tot je een redelijk gladde structuur hebt gekregen.
  3. Smeer de doperwten spread op een geroosterde zuurdesem toast of op spelt crackers! 

Bewaartip: in de koelkast voor maximaal 5 dagen. Je kan op deze manier dus de gehele week hiervan genieten! 

Gezonde doperwten spread met citroen
Gezonde doperwten spread met citroen

Gezonde lunch recepten met meer groente

Op zoek naar nog meer gezonde lunchgerechten? Maak dan eens avocado toast met citroen & basilicum mayo! Of speltcracker Muhamarra, citroen en geitenkaas